Temat: Na poczcie.
1.Dzisiaj będziemy rozmawiali o pracownikach poczty
Oto pierwszy z nich, poznacie go kiedy rozwiążecie zagadkę:
Chodzi z dużą torbą i z tego jest znany,
że nosi przekazy, listy telegramy. (Pan listonosz)
2.Posłuchajcie piosenki:
Śpiewające Brzdące - Pan Listonosz - Piosenki dla dzieci
Odpowiedzcie na pytania:
– Jaką pracę wykonuje Pan listonosz?
– Czy praca listonosza jest łatwa?
3. „Kim jest Pani Krysia?” – posłuchajcie wiersza Wincentego Febera „Okienko na
poczcie”.
Znacie panią Krysię
na poczcie z okienka.
Uśmiecha się do nas
to miła panienka.
Gdy cieszą się ludzie
i ona się cieszy.
Z dobrej wiadomości
z radosnej depeszy.
Ile to już listów
przeszło przez jej ręce.
Pewnie sto codziennie, a może i więcej.
A potem te listy,
pewnie o tym wiecie,
wędrują, wędrują
daleko po świecie.
Spróbujcie odpowiedzieć na pytania pełnymi zdaniami:
– Po co ludzie przychodzą na pocztę?
– Czy pamiętacie czego dowiedzieliśmy gdy byliśmy na wycieczce?
– O czym rozmawialiśmy z pracownikami poczty?
4. Obejrzyjcie film i przypomnijcie sobie, jak wygląda droga listu od nadawcy do odbiorcy.
Klik Klik Mniam Mniam - droga listu od nadawcy do odbiorcy
Listy mogą trafić do adresatów w różnym czasie. Niektóre listy są dostarczane bardzo szybko, to listy
priorytetowe. Listy, których odbiór trzeba pokwitować, to listy polecone, a listy, które najdłużej do nas
docierają, to tzw. listy zwykłe.
5. Ania narysowała rysunek dla Ady i postanowiła wysłać go pocztą. Obejrzyj ilustracje i wpisz
obok nich odpowiednie liczby zgodnie z kolejnością wydarzeń. W ostatnim okienku narysuj
zakończenie historii. - Karty pracy ćw. 1 str.45
6. Garść ciekawostek
Dawno, dawno temu...przed czterema tysiącami lat, listonosz musiał być prawdziwym siłaczem. Dźwigał
bowiem listy pisane na glinianych tabliczkach. W starożytnym Egipcie faraonowie pisali ważne
informacje na wstęgach papirusu – specjalnego papieru z liści rośliny rosnącej nad Nilem. Królewski
listonosz przenosił listy zwinięte w ruloniki. Przed prawie dwoma tysiącami lat Chińczyk Cai Lun
wynalazł papier podobny do tego, na którym piszemy dzisiaj. Był on tańszy i łatwiej dostępny. Coraz
więcej ludzi mogło więc pisać poematy, dokumenty i długie listy z podróży. Pierwsze pocztówki
powstały we Francji około 140 lat temu. Były to ręcznie kolorowane fotografie, przedstawiające widoki
miast, krajobrazy, turystów. Na widokówkach umieszczano szczegółowy opis przedstawionych na nich
obiektów. Wystarczyło dopisać pozdrowienia i adres i wysłać pocztówkę znajomym.
Czym różniła się praca listonosza dawniej i dziś?
7. Pocztówki z wycieczki. Porównaj kto wysłał więcej pocztówek, a kto mniej. Karty pracy ćw.1
str.46
8. Pocztówki – zabawa dydaktyczna. (dla chętnych)
Poszukajcie w domu pocztówek. Opiszcie je i posegregujcie zgodnie z treścią: Święta Bożego
Narodzenia, Wielkanoc, wakacje.
Policzcie, których pocztówek jest najwięcej.
9. List do Babci – masażyk.
Dobieramy się parami, jedno siada za drugim. Mama lub tata czyta wierszyk, a dzieci wykonują masażyk:
Kochana Babciu. (masujemy plecy, ruchem jak przy „wygładzaniu papieru listowego”)
Kropka.(naciskamy palcem)
Piszę Ci, że (dotykamy na zmianę wszystkimi palcami)
mamy w domu kotka.
Kropka. (stawiamy kropkę)
Kotek chodzi, („kroczymy” palcami)
kotek skacze, („skaczemy”, opierając dłoń na przemian na przegubie i palcach)
kotek drapie, (delikatnie drapiemy)
kotek chrapie.(opieramy na palcach głowy i „chrapiemy”)
Składamy list, (krzyżujemy ręce mamy lub taty)
naklejamy znaczek (dotykamy dłonią czoła)
i zanosimy na pocztę.( bierzemy za rękę mamę lub tatę i „idziemy z nimi” na spacer)
Po wykonaniu masażyku następuje zamiana ról.