Temat: Kto pracuje w naszym przedszkolu?
1. Na początku pobawimy w zabawę oddechową „Chusteczka”.
Siadamy przy stole. Trzymamy w rękach chusteczkę higieniczną. Rodzic prosi, by dziecko:
– położyło chusteczkę przed sobą na stoliku, nabrało w policzki powietrza i mocno na nią dmuchnęło,
– położyło chusteczkę na dłoni i ją zdmuchnęło,
– wzięło chusteczkę za dwa rogi i podmuchało pod nią, tak aby druga część się unosiła,
– przyłożyło złożoną chusteczkę do nosa, nabrało powietrza ustami, a wydmuchnęło powietrze nosem
w chusteczkę.
Po skończonej zabawie wyrzucamy chusteczkę do kosza.
2. Posłuchajcie wiersz Doroty Gellner „Moje kucharki”.
KUCHARKA PIERWSZA
Była taka strasznie mała,
że w naparstku gotowała.
I smażyła kotleciki
małe tak jak koraliki!
Gdy się wreszcie powiększyła,
to naparstek wyrzuciła.
Poszła sobie w świat bez słowa
i przestała nam gotować!
KUCHARKA DRUGA
Była chuda i niemiła.
Ze wszystkimi się kłóciła.
Raz z rosołem,
raz z krupnikiem,
z garnkiem
albo z talerzykiem.
A jak kłócić się przestała,
to od razu wyładniała.
Wyładniała i przytyła –
złość w rosole utopiła!
KUCHARKA TRZECIA
A ta trzecia w kącie stała,
bo gotować nie umiała.
Stała, no i dalej stoi,
bo się garnka z zupą boi.
KUCHARKA CZWARTA
Czwarta taka gruba była,
że się w kuchni nie mieściła.
No i święty spokój miała,
bo gotować nie musiała.
KUCHARKA PIĄTA
Piąta szła do restauracji.
Tam siedziała do kolacji.
I zjadała w dużej sali
to, co inni gotowali.
KUCHARKA SZÓSTA
Szósta, co się czasem zdarza,
wyszła za mąż za kucharza.
Więc się niczym nie przejmuje,
no bo kucharz jej gotuje!
Źródło: „Pentliczek” nr 30/1994.
Omówienie treści wiersza:
– ustalenie liczby kucharek,
– przypomnienie cech charakterystycznych poszczególnych kucharek – utrwalenie pojęcia liczby
w aspekcie porządkowym (pierwsza kucharka, druga, trzecia itd.),
– ustalenie morału wiersza: Gdzie kucharek sześć, tam nie ma co jeść,
– utworzenie zdania (morał wiersza) z rozsypanki wyrazowej.
3.„Kucharz” – zabawa z elementami wymachu rąk.
Na melodię „Krakowiaczek jeden...” śpiewamy słowa i naśladujemy mieszanie chochlą w garnku raz
lewą, raz prawą ręką:
Ja jestem kucharzem i smacznie gotuję.
Ulubiony obiad chętnie przygotuję.
Wszyscy też pracujmy chętnie i wesoło!
Praca jest potrzebna dla nas wszystkich w koło.
4. Co robi kucharz? – zabawa pantomimiczna.
Rodzic pokazuje czynności charakterystyczne dla zawodu kucharza, np. wlewa wodę do garnka, kroi,
miesza, próbuje itp. Zadaniem dzieci jest odgadnąć, co pokazuje rodzic. Następnie zamieniamy się
rolami.
5. Przybory kuchenne – zabawa słowna.
Zapraszamy Was do kuchni. Rozejrzyjcie się dookoła i przygotujcie kilka przedmiotów potrzebnych do
gotowania (np. garnek, łyżka, talerz, widelec itp.). Powiedzcie, jak nazywają się przedmioty, które macie
przed sobą. Podzielcie nazwy przedmiotów kuchennych na sylaby i głoski. Wybierzcie jeden przedmiot i
opiszcie jego wygląd (z czego jest zrobiony, sposób wykorzystania, nazwijcie potrawy, które można
dzięki niemu przyrządzić).
6.„Kolorowe kanapki” – kreatywne wyzwanie.(dla chętnych)
Czym zajmuje się kucharz? Oczywiście! Przygotowuje przepyszne potrawy. Dziś i wy macie za zadanie
przygotować coś pysznego ? Proponuję Wam zrobienie zdrowych i kolorowych kanapek.
Poproście Rodziców, aby przygotowali Wam pokrojone pieczywo, masło, biały serek kanapkowy,
pokrojoną rzodkiewkę, ogórek i pomidory, sałatę, szczypiorek, plasterki wędliny i żółty ser. Przygotujcie
dla siebie i Rodziców, rodzeństwa pyszne drugie śniadanie.
Pamiętajcie, aby przed rozpoczęciem pracy dokładnie umyć ręce!
7. Ćwiczenia grafomotoryczne – pisanie zdań po śladzie i przepisywanie ich – popisanki str.30
8.W-F w domu – ćwiczenia gimnastyczne.
Aby być zdrowym, trzeba zjadać zdrowe kanapki, warzywa i owoce, ale również dużo ćwiczyć.
Koniecznie ćwiczcie z całą Rodziną ?
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=zxntyealq1g&fbclid=IwAR1Zpev7UOYhForYoD7Ex
Życzę Wam wesołej zabawy!