Temat: Pracowici ogrodnicy.
1. Posłuchajcie fragmentu wiersza Marcina Brykczyńskiego „Krasnoludek”
Tam, gdzie kończy się ogródek,
Mieszka sobie krasnoludek,
Który gości, prosto z drogi,
Lubi prosić w niskie progi.
Ten, kto poznał krasnoludka,
Chętnie wpada do ogródka
I powiada o tym malcu,
że ma wszystko w małym palcu.
Źródło: M. Brykczyński „Ni pies, ni wydra”, Wydawnictwo „Literatura”, Łódź 2012
Czy wiecie co znaczy „prosić w niskie progi” – to znaczy zapraszać do skromnego domu , a co znaczy
„mieć wszystko w małym palcu” po prostu wszystko wiedzieć.
Zapamiętajcie te wyrażenia
2. Bohater jednej z bajek zgubił się w środku czarodziejskiego ogrodu. Pomóż mu z niego wyjść.
Przeczytaj litery na kwiatach, ułóż z nich wyraz a dowiesz się kto się zgubił – karty pracy str.35
3. Jakie prace należy wykonać wiosną w ogrodzie?
Spróbujcie sami odpowiedzieć na to pytanie (rodzice mogą podpowiedzieć dzieciom, jakie czynności
kolejno wykonuje się w ogrodzie)): przygotowanie rozsady kwiatów i warzyw, grabienie ziemi,
wyznaczanie grządek, wysiewanie nasion, sadzenie roślin, podlewanie, pielenie.
4. Porównywanie ilustracji. (Elementarz str.126-127)
5. Rozmowa na podstawie ilustracji. Przykładowe pytania:
-Jakie czynności wykonują dzieci?
- Jakimi narzędziami ogrodniczymi się posługują?
- jakie zwierzęta przyglądają się ich pracy?
6. Czego rośliny potrzebują do rozwoju? - pogadanka
7. Cykl rozwojowy fasoli. Obejrzyj ilustracje i pokoloruj koła na ilustracjach tak by opowiedzieć jak
rośnie fasola – Karty pracy str.3
8. Stwórzcie na swoich balkonach lub parapetach małe ogródki. Posadźcie wspólnie z rodzicami
sadzonki kwiatów. Pamiętajcie czego potrzebują rośliny do życia – wody, słońca, powietrza.
Zróbcie zdjęcia swoich ogrodów i prześlijcie na mój adres e-mail. (dla chętnych)!!!!