Temat: Regiony Polski.
1. ,, Stroje regionalne”
Rodzic prezentuje dzieciom różne stroje regionalne na zdjęciach, pocztówka w internecie lub
książce. Dzieci opisują stroje. Rodzic informuje, że dawniej w takich strojach chodzili głównie
mieszkańcy wsi. Ubierali się w nie na różne uroczystości. Kobiety szyły stroje, haftowały wzory i
robiły koronki. Rodzic zwraca uwagę na dodatki: czepce, wianki, chusty itp. W obecnych czasach
w różnych regionach Polski znane są stroje ludowe:
- małopolskie, np. częstochowski, sandomierski i krakowski,
- mazowieckie np. krupiowski, łowicki, podlaski,
- pomorskie np. kaszubski, słowiński, warmiński
- śląskie np. jeleniogórski, wrocławski, wałbrzyski
- wielkopolskie np. kujawski, biskupiański,szamotulski
- góralskie np. podhalański, górali beskidzkich, górali żywieckich.
Najczęściej w takich strojach występują tancerze i śpiewacy, którzy zajmują się
popularyzowaniem dawnych ludowych piosenek i tańców. To dzięki nim możemy zobaczyć stroje
ludowe i taniec oraz usłyszeć ludową muzykę. Najbardziej znanymi polskimi zespołami
ludowymi są: zespół ,,Mazowsze” i zespół ,,Śląsk”.
2. Rodzic prezentuje nagranie występu wybranych zespłów pieśni i tańca z różnych regionów Polski.
3. Rodzic zwraca uwagę dzieci na hafty charakterystyczne dla każdego regionu. Oglądanie strojów
ludowych, dopasowywanie brakujących elementów haftu – Karty pracy str. 34
4. Z czego słyną rejony Polski – pogadanka.
a) ,,Gwara”
Rodzic pyta dzieci; W jakim języku mówimy? (dzieci odpowiadają). Wyjaśnia dzieciom, że
mieszkamy w Polsce i mówimy po polsku. Podstawowym i obowiązującym językiem w naszym
kraju jest język polski i dlatego wszystkie dzieci uczą się go w polskich szkołach. Języków
obcych, np. angielskiego czy niemieckiego dzieci uczą się dodatkowo.
W rożnych regionach naszego kraju wiele dzieci w domach mówi piękną gwarą, czyli rozmawia
w charakterystyczny sposób dla danego regionu. W przedszkolu lub szkole dzieci mówią po
polsku, bo gwara jest trudna i można jej się nauczyć jedynie od rodziców, a nie wszyscy rodzice
znają gwarę. Rodzic podaje przykłady nazw w gwarach: niektórzy mówią ,,idziemy na dwór”,
niektórzy - ,,idziemy na pole”, a oba stwierdzenia oznaczają to samo - wychodzimy na podwórko.
Na Śląsku na dziecko mówi się ,,bajtel”, na rodziców ,,łojcowie”, po góralsku ugotować to
,,uwarzyć” a po kaszubsku ,,gzel” to osa. Także na niektóre produkty mówi się inaczej, np. na
kartofle mówimy w niektórych rejonach ziemniaki, a winnych pyry.
b) ,,Kuchnia regionalna”
Rodzic rozmawia z dziećmi na temat potraw i ich nazw charakterystycznych dla danego regionu
Polski. Informuje, że niektóre potrawy tak bardzo smakują wszystkim, że przyjmują nazwę rejonu,
z którego pochodzą, np. kluski śląskie – dzieci wypowiadają się czy je jadły i czy im smakują.
Ze względu na charakterystyczny wygląd oraz smak popularne są w całym kraju, pochodzące z
różnych regionów Polski sery (oscypek z gór, ser podlaski), chleby, ciasta (rogale Marcińskie z
Poznania) i wiele innych potraw.
c) ,,Wypoczynek”
Na wypoczynek możemy pojechać nad morze, gdzie są piękne plaże, na których można się
opalać, grać w piłkę bawić się w pisku i kąpać się w morzu. Jeśli wolimy spędzać czas na
pieszych wędrówkach, możemy wybrać się w góry wysokie, skaliste lub niższe, pokryte drzewami
i trawą. W którekolwiek góry się wybierzemy, zobaczymy, że roztacza się z nich przepiękny
widok na pola,łąki, lasy i wsie. W naszym kraju jest również wiele jezior otoczonych lasami. Jeśli
chcemy spędzić czas na wodzie możemy popływać łódkami, kajakami, powędkować. Wiele osób
lubi spędzać czas w lesie, zbierać grzyby albo odpoczywać na biwaku. Do lasu często
przyjeżdżają zuchy i harcerze i nocują w namiotach. Polska jest pięknym krajem i mieszkańcy w
każdym regionie zapraszają gości na wypoczynek.
5. ,,Na bezludnej wyspie”
Dzieci siedzą lub leżą w wygodnej pozycji. Rodzic opowiada, a dzieci wyobrażają sobie, że
znalazły się na bezludnej wyspie, podpływa do nich ,,złota rybka”, która spełni ich trzy życzenia.
Każde dziecko zastanawia się, czego najbardziej by mu na tej wyspie brakowało, za czym by
tęskniło, co chciałoby mieć ze swojego domu, z miejscowości w której mieszka.
6. Kroki tańców ludowych (dla chętnych)
Może spróbujecie prostych kroków wybranego tańca ludowego i prześlecie mi filmik na e – mail.
Miłej zabawy :-)