Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 3 im. ks. Piotra Skargi

Wyszukiwarka

04.05. - zerówka zajęcia

Pszczoły

Temat: Pożyteczne owady.

1. ,,Pracowite pszczoły” - pogadanka.
Informacje dla rodzica.
Wiosną pszczoły rozpoczynają swoją pracę, która trwa przez całe lato. Jednym z ich zadań jest
dostarczenie nektaru do ula. Wykonują więc tysiące lotów z ula na ukwiecone łąki. Miód pszczoły
przechowują w komórkach plastrów z wosku. Człowiek hoduje pszczoły w małych domkach, które
nazywają się ulami. Jeżeli zobaczycie dużo takich pszczelich domków, to znaczy, że człowiek założył
pasiekę. Pszczoły nie są agresywne, ale bohatersko bronią swoich uli. Omijajmy więc pszczoły, wtedy nie
zrobią nam nic złego, bo jeżeli pszczoła poczuje się zagrożona, broniąc siebie lub swojego ula, może
użądlić. I niestety, po wkłuciu żądła w ciało wroga, sama umiera. Nasze środowisko jest coraz bardziej
zanieczyszczone i dlatego pszczół jest coraz mniej. Pszczoły oprócz produkcji miodu zapylają kwiaty,
dzięki czemu mamy owoce min. wiśni, jabłoni, śliw, grusz. W każdym ulu różne pszczoły pełnią różne
role. Najważniejszą pszczołą jest matka królowa. Jej zadaniem jest tylko znoszenie jaj. Inne pszczoły
opiekują się nią i dobrze ją karmią. Pozostałe pszczoły to trutnie i robotnice. Trutnie to samce pszczół,
one również nie przynoszą nektaru do ula, ich zadaniem jest dotrzymywanie towarzystwa królowej.
Trutnie w okresie nadchodzącej jesieni zostają wyrzucone z uli przez pozostałe pszczoły. Największą
liczbę pszczół w roju, czyli w ulu, stanowią robotnice. Wypełniają one szereg obowiązków. Pierwszą
pracą młodej pszczoły jest czyszczenie komór przeznaczonych do składania jaj. Po kilku dniach pszczoła
zaczyna budować komory miodowe i komory dla potomstwa. Tylnymi kończynami podaje płytki wosku i
ugniata je żuwaczkami. Pracuje także przy przerabianiu nektaru na miód. Na końcu pszczoła pełni służbę
strażniczą przy wylocie z ula, chroniąc go przed obcymi pszczołami. Druga część swojego życia pszczoła
robotnica pracuje jako zbieraczka, znosząc do ula pyłek kwiatów, nektar albo wodę i żywicę. Po co
pszczołom woda w ulu? Otóż latem obniżają temperaturę w ulu przez zraszanie go wodą szybkimi
ruchami skrzydełek i drganiami odwłoka. Przez cały dzień pszczoły pszczoły poszukują miododajnych
kwiatów. Jeżeli jakaś pszczoła zbieraczka odkryje łąkę z kwiatami albo pole kwitnących roślin wykonuje
taniec, którym zawiadamia pozostałe pszczoły o swoim odkryciu.

2. ,,Smaki miodu”- zabawa badawcza.
Dzieci próbują miód i omawiają jego smak, gęstość i wartości odżywcze. Poznają rodzaje miodu:
spadziowy, lipowy, akacjowy, wielokwiatowy, rzepakowy, gryczany.

3. Ule Emila – Karty pracy ćw. 1 str 28

4. Kolorowanie plastra miodu – Karty pracy str.28 cw2

5. Mali sprzymierzeńcy ogrodnika – pogadanka
Rodzic opowiada dzieciom, że są też inne owady, których człowiek co prawda nie hoduje ale które są
bardzo pożyteczne, szczególnie dla osób mających ogrody i sady. Owady te można podzielić na dwie
grupy.
Pierwsza – to grupa owadów takich jak motyle, które noszą na swoich nogach i skrzydełkach pyłek i
zapylają kwiaty. Z takich zapylonych kwiatów wyrastają owoce.
Druga grupa – to owady drapieżne, które polują na szkodniki niszczące uprawy ogrodników. Są to:
biedronki, ważki, mrówki. Na pomoc w walce ze szkodliwymi owadami przychodzą nam również pająki
ale one nie są owadami. Na łąkach, ogrodach, na polach widzimy owady zarówno pożyteczne, jak i
szkodniki. Człowiek stosuje często opryski aby pozbyć się szkodników ale niestety wówczas również
giną i pożyteczne owady. Dlatego dzieci także powinny chronić pożyteczne owady.

6. Uzupełnij obrazek wklejając ilustrację owadów – kart pracy str.29 ćw.1

7. Pzeczytaj tekst i odp. Napytanie. Które zwierzęta śpią w nocy a które w dzień? - karty pracy ćw. 1 i 2
str.30.

8. ,,Motyle” - praca plastyczna (dla chętnych).
Dzieci oglądają zdjęcia motyli. Rodzic zwraca uwagę na symetrię wzorów na skrzydłach ich kolorystykę
i różnorodność czułek. Dzieci składają kartkę papieru na połowę, na jednej z nich nanoszą farbami
plakatowymi barwne plamy. Następnie łączą obie części kartki aby plamy dokładnie odbiły się na drugiej
połowie i rozkładają kartkę. Czekają aż farba wyschnie. Gotowy rysunek ponownie składają na połowę,
tym razem rysunkiem na zewnątrz. Na złożonej kartce rysują skrzydło motyla. Nożyczkami wycinają po
narysowanej linii i rozkładają całość. W środku zaznaczają tułów motyla i dorysowują brzegi skrzydeł i
wzorki.

Facebook.com X.com

Zobacz również

  • Emocje
    29.04.2020
    Nasze emocje.
    Emocje można nazwać uczuciami, które towarzyszą nam w danej chwili. Czytając bardzo ciekawą książkę, możemy odczuwać...
  • Koronawirus
    30.04.2020
    Masz tę moc
    Świetny i darmowy ebook o koronawirusie dla dzieci (i nie tylko). Od Wydawnictwa Olesiejuk. Jak wyjaśnić dzieciom,...
  • 30.04.2020
    Fundusz socjalny
    Proszę o składanie wniosków w związku z wypoczynkiem letnim w terminie od 15 do 29 maja 2020r.  Wnioski dostępne...