Temat: Małe ojczyzny.
1. Polska i nasze małe ojczyzny – wiersz ,,Nasze podwórko” L.J Kerna
,,Nasze podwórko”
Nasze podwórko to miejsce,
Które najlepiej znamy.
Wszyscy.
Bez żadnych wyjątków
Takie podwórko mamy!
Nasze podwórko to teren
Najbardziej nam bliski na ziemi.
W zimie śnieg na podwórku leży,
A w lecie się trawa zieleni.
Gdy słońce świeci na niebie,
Wesołe jest nasze podwórko,
Smutniejsze zaś, gdy się zjawi
Pan deszcz
Z ponurą córką chmurką.
Czasami z naszego podwórka,
Na którym się co dzień bawimy,
Widać wieże kopalni
Lub wielkiej huty kominy.
I czy to będzie w Gliwicach,
W Toruniu,
w Łomży
Czy w Krośnie,
Gdy spojrzysz na nasze podwórko,
To stwierdzisz, że ono rośnie!
Bo naszym podwórkiem nie jest
To tylko, co jest blisko.
Ale i traktor w polu,
I stadion,
I lotnisko.
I jakiś stary zamek,
I lasy na pagórkach,
I Wisła, która płynie
Środkiem naszego podwórka
– Rozmowa z dziećmi na temat miejsca ich zamieszkania na podstawie treści wiersza.
Pytania i swobodne wypowiedzi dzieci:
– Opowiedz, jak wygląda twoje podwórko?
– Czy lubisz bawić się na swoim podwórku?
– Co autor wiersza miał na myśli, pisząc, że nasze podwórko może też być trochę większe?
2.
3. A teraz piosenka na dobry początek dnia:
Źródło: https://www.youtube.com/niezwykłe lekcje rytmiki – Jestem Polakiem
Ciekawe dokąd Wy chcielibyście pojechać?
3. Wycieczka po Polsce.
Poszukajcie w domu mapy Polski. Rozłóżcie ją na stole lub dywanie.
Prośba do Rodziców: napiszcie Państwo na małych karteczkach drukowanymi literami nazwy miast:
Warszawa, Zakopane, Gdańsk, Kraków, Poznań, Toruń.
Zadanie dla dzieci: odczytajcie nazwy miast napisane na kartonikach.
Odnajdźcie te same nazwy miast na mapie. Przypnijcie kartoniki z nazwami miast w odpowiednie
miejsce na mapie.
Odpowiedzcie na pytania:
Do którego z tych miast chcielibyście pojechać?
Z jakiego środka lokomocji byście skorzystali?
Spróbujcie ruchem pokazać: jazdę pociągiem, jazdę na rowerze, lecący samolot, płynącą łódkę, jadący
samochód itp.
4. „Moja miejscowość”
A teraz poszukajcie i obejrzyjcie pocztówki, zdjęcia i ilustracje przedstawiające budowle i ulice
znajdujące się w waszym mieście – Grójec
Zbudujcie z klocków swój dom oraz najbliżej stojące budynki. Ułóżcie z klocków ulice (dla chętnych
można przesyłać na mój adres e-mail)
5. Wklejcie z wyklejanki mapki z zaznaczonymi miastami, przez które przepływa Wisła – karty pracy
str.31,32