Temat: Nasi ulubieńcy.
1. Prezentacja wiersza Józefa Ratajczaka ,,Mój pies”.
Mój pies
Chciałbym mieć psa,
wilka lub foksteriera,
każdego dnia
chodziłbym z nim na spacery.
Uczyłbym go
służyć, leżeć przy nodze,
czuwać co noc
i bawić się ze mną co dzień.
A on swój łeb
wznosiłby bez przerwy ku mnie,
by każdy gest
i każde słowo zrozumieć.
Łasiłby się,
tuliłby pysk do mojej twarzy,
mój piękny pies,
o którym ciągle marzę.
2. Rozmowa z dziećmi na temat zwierząt, z którymi maja kontakt lub mieszkają w ich domu –
odwołanie się do wiersza i doświadczeń dzieci. Przykładowe pytania:
-W jaki sposób bohater wiersza opiekowałby się swoim psem?
-Jak zachowywałby się pies?
3. ,,Koty i psy” - zabawa ruchowa.
Dzieci naśladują sposób poruszania się psów i kotów np. jak siada kot, jak się pręży, jak poluje na
myszy. Mogą również naśladować odgłosy, jakie wydają zwierzęta.
4. ,,Zwierzęta i my” - rozmowa kierowana.
- oglądanie zdjęć zwierząt
- rozmowa z dziećmi na temat hodowli zwierząt i odpowiedzialności człowieka za zwierzęta
- rodzic zwraca uwagę dziecka na zachowanie ostrożności w kontaktach ze zwierzętami, jeśli np.
dzieci mają alergię na sierść, a także wobec nieznajomych zwierząt szczególnie psów, które mogą
być niebezpieczne.
5. Konstruowanie twórczego opowiadania.
Rodzic trzymając maskotkę, np. pieska rozpoczyna opowiadanie: Był sobie pies, którego nikt nie
chciał. Błąkał się bezdomny, smutny, głodny i zmarznięty. Pewnego dnia.....Dziecko przejmuje
maskotkę i kontynuuje opowiadanie, następnie podaje maskotkę rodzicowi lub kolejnemu
domownikowi itd.
6. Wprowadzenie litery ,,h”, ,,H” wg podanych zasad. Karty pracy str. 20, 21. Popisanki str.28.
7. Czego jest mniej, a czego więcej? Praca metodą zadaniową – karty pracy str.22
8. Praca plastyczna ,,Moje zwierzątko” - dla chętnych.
Rysujemy swoje zwierzątko lub zwierzątko , które chcielibyśmy mieć. Technika dowolna.