Presja rówieśnicza. A Ty Masz psychę?
W dniu 15 marca uczniowie klas: szóstej, siódmej i ósmej mieli możliwość
uczestniczenia w warsztatach profilaktycznych w Grójeckim Ośrodku Kultury. Licealistki z Liceum
Ogólnokształcącego im. ks. Piotra Skargi w Grójcu i z LXIV Liceum
Ogólnokształcącego im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie: Kinga
Aderek, Róża Kucman oraz Natalia Sobierajewska przeprowadziły we współpracy z
Grójeckim Ośrodkiem Kultury prelekcję na temat presji rówieśniczej.
Wydarzenie miało na celu profilaktykę presji rówieśniczej wśród młodzieży w wieku
dojrzewania, zapoznanie nastolatków ze sposobami radzenia sobie z naciskiem
kolegów i koleżanek, uwrażliwienie na potrzebę akceptacji samego siebie, czy
zwrócenie uwagi na szukanie pomocy wśród specjalistów w trudnych sytuacjach.
Natalia wprowadziła w temat presji, analizując zjawisko presji. Okazało się, że
niestety dla większości uczniów presja kojarzy się negatywie. Po wspólnej dyskusji
uczestnicy warsztatów ustalili obszary zachowania rówieśników, gdzie oddziałuje
presja pozytywna. Róża przytoczyła niechlubne i dające do myślenia statystyki, które
biją na alarm, młodzi ludzie coraz częściej potrzebują pomocy specjalistów,
natomiast Kinga zajęła się właśnie rozmową ze specjalistami.
Podczas prelekcji uczniowie wysłuchali wypowiedzi psychologów o przyczynach
presji, jej mechanizmach, rozpoznawaniu i sposobach radzenia sobie w trudnych
sytuacjach. Pani Ewelina Kozdruj, Aspirant Sztabowa Komendy Powiatowej Policji w
Grójcu przedstawiła swoje przemyślenia i doświadczenia związane z presją
rówieśniczą. Presja niestety często prowadzi do konfliktu z prawem. Pani aspirant,
powołując się na liczne przykłady, przestrzegała przed przekraczaniem granic.
Okazuje się, że młodzi ludzie często ulegają namowom do złego ze strony grupy
rówieśniczej, konsekwencje ponoszą obydwie strony, niestety z problemem
wykluczenia, lęku i depresji pozostaje osoba dręczona. Ważne jest, by nie została
wtedy sama, by nie bała się poprosić o pomoc.
Temat okazał się ciekawy dla młodych ludzi, zachęceni otwartością prowadzących
chętnie zadawali pytania, analizowali studium przypadku, rozwiązywali quiz.
Pierwsze miejsce zajął uczeń z naszej szkoły- Przemysław Antoniewicz z klasy
siódmej.